onsdag 6 juli 2011

Beasås vs rödvinssås

Här om kvällen fick jag för mig att laga "lyxmiddag".
Det skulle bli hemmagjord rödvinssås och hemma gjord bearnaisesås.

Jag började med rödvinssåsen för den kan stå och dra sig ett tag, för då reduceras den och blir mer djup i smaken. Så min stod nog på plattan i nästan 2 timmar. Bearnaisesåsen däremot den ska göras precis innan man ska servera. Och den är en envis jävel för den ska hålla en temperatur mellan 40-60 grader. Inte mer, inte mindre för då kan den skära sig och se förjävligt äcklig ut.


Rödvinssås 4 pers:
1 scharlottenlök
1+2 msk smör
2 msk råsocker
3 dl rött vin 
(Jag använde Down under 49kr, som damen på systembolaget rekomenderade)
3 dl vatten
1 msk balsamvinäger
1 msk soya
3 msk kalvfond
1 msk maizena
salt
nymald svartpeppar

Fräs löken i lite smör, den ska inte få färg. Häll på sockret och låt det fräsa med en stund tills det fått fin brun färg. Häll på vin, vatten, fond, soya och balsamvinäger. Koka upp och låt den sen sjuda i 10 min. Blanda ut maizenan med lite vatten och red av såsen till önskad tjocklek. Smaka av med kryddor.

Note: Jag lät ju såsen stå i nästan 2 timmar. Så jag fyllde på med lite extra vätska för den hade reducerat ner väldigt bra.

Bearnaisesås 2-3 pers:
2 msk finhackad lök
5st krossade vitpepparkorn
2 st persiljestjälkar
2 msk vinäger
2 msk vatten
2 st äggulor
150 gram smält smör
1 tsk torkad dragon
1 msk finhackad persilja

Fräs lök, pepparkorn, persiljestjälkar, vinäger, vatten. Reducera ner till 1/3. Sila av och häll tillbaka i kastrullen. Nu i med äggulorna. Sätt kastrullen i ett varmt vattenbad. Vispa. Dom ska precis tjockna till. Lite av ett kritiskt ögonblick. Här är det lätt att man har för hög värme och äggulorna blir scrambled eggs istället.
När det tjocknat till ska man börja vispa i smöret, lite i taget. När allt smör är i är det bara att blanda i dragon och persilja. Smaka av med mer peppar och salt.

Note: Jag använde mig av elvisp på lägsta hastighet när jag skulle vispa i smöret. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar